Een groot evenement als de HILTHO vraagt natuurlijk om een goede organisatie. Het team van de HILTHO bestaat daarom uit vakspecialisten die elk een deel van de organisatie voor hun rekening nemen. We gaan met hen in gesprek over hun aandeel in de grootste paviljoenbeurs van Nederland. Deze keer aan het woord: Jan Bartels. Hij is verantwoordelijk voor de organisatie van de horeca tijdens de HILTHO.

Van jongs af aan geïnteresseerd in de HILTHO

“Toen ik 16 jaar oud was, ging ik voor het eerst met mijn ouders naar de HILTHO. Ik vond het meteen een mooi en interessant evenement. Het is echt een unieke beleving. Toen er voor de komende editie werd gezocht naar een medeorganisator met ervaring in de horeca, kwam Han Geurts via een kennis bij mij terecht. Tot voor kort was ik eigenaar van restaurant Tante Jet aan de Maas in Blitterswijck. Mijn horeca-netwerk was dus nog ‘warm’ en ik had de tijd en ruimte om deze mooie uitdaging aan te pakken.”

Een complex proces

“In het begin hebben we gebrainstormd over hoe wij als organisatie de horeca binnen de HILTHO zien. We zien het als onderdeel van de totaalbeleving, een belangrijk element van de beurs. Het moet van waarde zijn voor onze bezoekers, maar het moet ook mogelijkheden bieden voor exposanten. Rond deze visie hebben we een draaiboek opgesteld. Vervolgens zijn we in gesprek gegaan met lokale horecaondernemers die met ons samenwerken om het totaalpakket te realiseren. We zoeken hierbij naar manieren om de mogelijkheden en wensen van de ondernemers aan te laten sluiten op ons draaiboek.”

Ervaring als HILTHO-exposant

“Naast het feit dat ik sinds mijn jeugd een fervent HILTHO-bezoeker ben, heb ik ook als exposant op de HILTHO gestaan. Onder andere als onderdeel van het Gilde van streekrestaurants en MKB Grens en Maas. Daarnaast hebben we met Tante Jet aan de Maas ook een eigen horeca-stand gehad op de HILTHO. Deze ervaringen komen goed van pas bij deze complexe, maar uitdagende klus.”

Aanzet voor de volgende editie

“Voor mij draait het niet alleen om deze editie van de HILTHO. Het is ook een aanzet voor de volgende editie. De wereld is in een paar jaar tijd flink veranderd. Deze editie van de HILTHO is een belangrijk moment om te zien of een paviljoenbeurs zich nog kan handhaven in een gedigitaliseerde wereld. Ik denk dat vooral de beleving en variëteit van de HILTHO veel kansen bieden. Het is daarnaast belangrijk om mensen te laten zien wat ondernemers in de regio te bieden hebben en dat het op het gebied van vakmanschap en garanties vaak beter is om lokaal te kopen.”